Sunday, October 25, 2009

Thailand

1. Melihat kepada ketegangan politik yang berlaku di Thailand, sehinggakan menjejaskan industri utama negara tersebut iaitu pelancongan mungkin sedikit sebanyak memberikan kelebihan kepada negara jiran khususnya negara kita sendiri. Pelancong mungkin melihat alternatif. Ini bukan la dikatakan mengambil kesempatan dalam kesempitan tetapi lebih kepada membantu rakan dan rantau Asia khususnya daripada kehilangan pelancong.
2. Jika dilihat daripada faktor penduduk, Thailand mempunyai penduduk seramai 63 juta orang berbanding Malaysia yang hanya mempunyai 25 juta orang penduduk. Hampir 3 kali ganda daripada penduduk Malaysia dengan keluasan negara juga hampir 3 kali ganda keluasan Malaysia.
3. Golongan pro thaksin (Red shirt) dan golongan anti-thaksin (yellow shirt) sering kali membanjiri bandar raya bangkok yang melibatkan ribuan penyokong. Kerap kali menjadikan thailand popular sebagai muka depan dalam berita luar negara. Seorang rakan saya menceritakan kepada saya bagaimana dia terkandas di lapangan terbang di Thailand ketika rusuhan yellow shirt yang ‘menawan’ lapangan terbang hingga mendesak perdana menteri ketika itu meletak jawatan. Beliau menyatakan bahawa penyokong-penyokong ini merusuh secara aman. Tidak ada kemudahan dalam lapangan terbang yang dirosakkan malah mereka cuma melumpuhkan operasi lapangan terbang tersebut. Rakan saya ini juga sempat berkenalan dengan beberapa penyokong ini yang sebenarnya amat peramah.
4. Bayangkan rusuhan seperti ini yang berlaku di Malaysia, seperti beberapa perarakan yang berlaku beberapa ketika dahulu, ratusan ribu ringgit melayang....
5. Saya tidak ingin menunding jari kepada pihak mana yang bersalah tetapi perlu difikirkan bahawa aktv. Seperti ini sebenarnya amat merugikan negara. Perdana Menteri, DS Najib juga pernah menyatakan akt seperti ini adalah senario yang tidak baik untuk ekonomi negara.
6. Ini jelas dibuktikan oleh FDI (Foreign Direct Investment) untuk suku ke tiga tahun ini hanya RM 3.4 billion berbanding suku pertama tahun lepas RM14.2 billion.
7. Konsep 1Malaysia merupakan pendekatan yang amat releven dalam suasana masa kini. Seperti kata pepatah bersatu kita teguh, bercerai kita roboh.

No comments:

Post a Comment

Adakah pemimpin muda KDM dalam PBS, UPKO dan PBRS berpeluang menjadi calon dalam PRU-13?